Monday, 29 February 2016

TAHAP PEMBANGUNAN INDUSTRI FRANCAIS DI MALAYSIA

SADE 1013 ASAS KEUSAHAWANAN

TAHAP PEMBANGUNAN INDUSTRI FRANCAIS DI MALAYSIA

Pada 1993 di bawah kepimpinan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kerajaan memperkenalkan industri francais. Kini industri tersebut dilihat semakin berkembang baik dengan penambahan jumlah usahawan yang menyertai industri berkenaan bahkan ia memberi sumbangan positif kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK), sekali gus membawa pulangan positif kepada pertumbuhan ekonomi negara. Kerajaan sangat komited menggalakkan usahawan-usahawan tempatan khususnya Bumiputera dan bukan Bumiputera untuk menceburkan diri dalam bidang francais.

Kerajaan telah menerima pakai pendekatan pembangunan francais sebagai salah satu cara untuk meningkatkan bilangan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) yang merupakan antara agenda terpenting di dalam Dasar Pembangunan Nasional yang menggantikan Dasar Ekonomi Baru. Rentetan daripada itu, satu bahagian khusus yang dikenali sebagai Bahagian Pembangunan Francais telah ditubuhkan di bawah Unit Penyelarasan Perlaksanaan, Jabatan Perdana Menteri. Seterusnya, Program Pembangunan Francais (PPF) telah dilancarkan secara rasminya oleh Perdana Menteri, Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad pada 27 Januari 1994.

Pada tahun 2001, kerajaan Malaysia telah mengisytiharkan sebagai Tahun Francais dan pengisyhtiharan ini telah dibuat oleh Menteri Pembangunan Usahawan pada ketika itu, Datuk Seri Mohd. Nazri Abdul Aziz berdasarkan cadangan oleh Penasihat Kementerian Kewangan, yang juga Penasihat Persatuan Francais Malaysia pada masa itu, Datuk Mustapa Mohamed ketika merumuskan hasil persidangan Franchise International Malaysia 2000. Pengisytiharan ini juga menunjukkan kesinambungan komitmen kerajaan sejak hampir sepuluh (10) tahun diperkenalkan di dalam pembangunan usahawan, khususnya usahawan bumiputera menerusi pendekatan sistem francais.

Oleh yang demikian, bagi memastikan pertumbuhan pesat industri francais Malaysia untuk menyumbangkan kepada ekonomi negara, Model Baru Ekonomi dan kejayaan Program Transformasi Ekonomi, isu dan cabaran pembangunan industri francais negara dikenalpasti supaya perancangan strategik dapat dibuat untuk menggariskan langkah-langkah pembangunan industri francais yang  mapan dan meningkatkan sumbangan francais kepada kemajuan ekonomi nasional.

Diatas inisiatif ini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah menyediakan Pelan Induk Pembangunan Francais Nasional (PIPFN) untuk tempoh lima tahun dari 2012-2016. Pelan ini bertujuan untuk menetapkan hala tuju strategik yang menyeluruh bagi membangunkan sektor industri francais di Malaysia supaya sektor ini berdaya saing, efisien dan mampu memanfaatkan penggiat-penggiat industri francais negara. Perlaksanaan strategi ini mengambil kira faktor jangka masa pendek, sederhana dan jangka masa panjang serta garis masa bagi mempercepatkan dan menyusun rancangan perlaksanaan yang berkesan dan memasukkan sasaran sementara indikatif untuk memudahkan dan menilai proses perancangan. Dalam hal ini, objektif-objektif pelan ini adalah :

1) Menilai pembangunan industri francais berdasarkan petunjuk utaama seperti penyertaan francaisor dan francaisi bagi perkembangan industri francais tempatan dan sumbangan industri francais kepada ekonomi negara.

2)  Mengkaji semula dasar, strategi dan program pembangunan semasa.

3) Menentukan hala tuju industri francais negara sejajar kea rah menjadikan Malaysia sebagai pusat francais di rantau Asia Tenggara dan Timur Tengah menjelang tahun 2020.

Hasrat perlaksanaan PIPFN adalah untuk menentukan semua lapisan masyarakat ; peniaga besar atau kecil-kecilan ataupun bakal usahawan berpeluang untuk menceburi peniagaan francais. Ia juga bertujuan untuk memperluaskan fokus dari sektor tradisional (cth: makanan, minuman, pakaian, kesihatan, kecantikan) kepada sektor niche yang masih belum dieksplotasi sepenuhnya secara sistem francais yang tersenarai dalam Model Baru Ekonomi (MBE), Program Transformasi Ekonoimi, Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10) dan Wawasan 2020 seperti produk dan perkhidmatan hijau, eco-tourism, produk dan perkhidmatan mematuhi syariah, pendidikan, pelancongan-kesihatan untuk menembusi pasaran Timur Tengah dan negara-negara Islam serta negara-negara lain yang mempunyai pasaran yang berpotensi.

No comments:

Post a Comment